Najbardziej przydatne dla odnowy krwi jest białko miąższowych narządów wewnętrznych

Najbardziej przydatne dla odnowy krwi jest białko miąższowych narządów wewnętrznych, jak wątroby i nerek, oraz mięso.
Według Seluela (J.
Nutr.
47/1952.
477) hemoglobina nie odnawia się, jeśli brak jest w pożywieniu histydyny i waliny, także prolina, leucyna i lizyna mają wielkie znaczenie dla powstawania krwinek czerwonych i hemoglobiny.
Odnowa granulocytów po, krwotokach zatrzymuje się przy braku w pożywieniu waliny.
W ostatnich latach poczyniono spostrzeżenia, że przemiana białkowa znajduje się w dużej zależności od witamin.
Hartman uważa, że zwłaszcza wit.
B odgrywa ważną rolę w zużytkowaniu białka przez organizm.
L.
Lis (Pat.
Polska 4/1952:341) udowodnił w doświadczeniach na szczurach, że dieta ubogo białkowa hamuje powstawanie krwinek czerwonych i że działanie krwiotwórcze wątroby zwierząt zależy od rodzaju pożywienia.
Wątroba zwierząt, którym podawano duże ilości białka posiada silniejsze działanie krwiotwórcze niż zwierząt, którym podawano dietę ubogo białkową.
W pewnej mierze do odnowy krwi przydatne jest żółtko jaj, drożdże, mleko natomiast do tego celu jest mało przydatne.
Spośród składników mineralnych zasadnicze znaczenie dla tworzenia krwinek czerwonych ma żelazo, którego dobowe zapotrzebowanie dorosłego człowieka wynosi około 15 mg.
Normalnie pożywienie zawiera tę ilość żelaza, ale może go w pewnych okresach życia brakować.
Warunki te zachodzą częściej u kobiet, które w czasie każdego okresu tracą 25-100 mg żelaza, a w ostatnich miesiącach ciąży oddają płodowi około 500 mg (w ciąży bliźniaczej więcej).
Do powstawania niedoboru żelaza przyczynia się brak kwasu solnego, biegunki, nieodpowiedni skład pokarmów.
Żelazo znajdujemy w mięsie, żółtkach jaj, szpinaku, szczawiu, pomidorach, szparagach, szczypiorku, rabarbarze, zielonej sałacie, czerwonej kapuście, marchwi, grochu, fasoli, śliwkach, morelach, brzoskwiniach, jabłkach i winogronach.
W 100 g świeżego produktu znajdujemy przeciętnie następującą ilość żelaza: w wątrobie cielęcej 5,2-6,8 mg, w nerkach 7,1 mg, w mięsie wołowym 3 mg, w żółtku jaj 8,7 mg, w płatkach owsianych 5,2 mg, w szpinaku 3,4 mg, śliwkach suszonych 3,5 mg, ziemniakach 1,1 mg, pomidorach 0,6 mg, winogronach 1,65 mg, figach 4,17 mg, rzodkiewkach 1,88 mg, ryżu 1,6 mg, jęczmieniu 3,6 mg.
Dla odnowy krwi ważna jest nie tylko absolutna ilość żelaza w pokarmach, ale i jego odsetkowa przyswajalność.
Żelazo żółtka jaj przyswaja się w 100 %, serca wieprzowego w 86 %, soi w 80 %, wątroby wołowej w 70 %, owsa w 57 %, moreli w 50 %, pszenicy w 47 % i szpinaku tylko w 20 %.
Pewną rolę w tworzeniu się krwinek czerwonych gra leż miedź, która katalizuje tworzenie się hemoglobiny, ułatwiając prawidłowe wykorzystanie żelaza
[hasła pokrewne: , , ]
[więcej w: apteka internetowa chrzanów, obrażenia po wypadku samochodowym, ułożenia rtg ]