U otyłych z biegiem czasu dochodzi również do osłabienia układu krążenia i waga ciała powiększa się nie tylko wskutek zatrzymywania tłuszczów, ale również i wody.

Często jednak, zwłaszcza przy dłużej trwającej otyłości, dochodzi do zmian w wątrobie, zaburzeń w spalaniu i zużytkowaniu tłuszczów i otyły staje się chorym.
U otyłych z biegiem czasu dochodzi również do osłabienia układu krążenia i waga ciała powiększa się nie tylko wskutek zatrzymywania tłuszczów, ale również i wody.
W każdej jednak postaci otyłości powinniśmy dążyć do ograniczenia wpływów i zwiększenia wydatków, gdyż inaczej nie uwolnimy chorych od nadmiaru wagi.
W pożywieniu otyłych musimy zmniejszyć ilość kalorii, ale jednocześnie chory nie może odczuwać głodu, pożywienie, więc musi mieć małą wartość odżywczą, a dostateczną objętość.
Według Demolea i Fleischa na kg wagi należnej u człowieka dorosłego należy podać 35-40 kal.
, ilość tę można stosownie do stopnia otyłości zmniejszać.
W pierwszym wypadku ograniczenia są niewielkie, ale skuteczność tej diety u chorych z dużym nadmiarem wagi jest mało wydatna.
Racja druga musi już posiadać odpowiednią objętość, racja trzecia wymaga równoczesnego leżenia w łóżku.
Tak znacznego ograniczenia pokarmów nie wolno stosować długo.
Lepiej jest do diety przewidującej mniejsze ograniczenie włączyć okresowo dni owocowe (1 kg owoców) lub mleczne (1 l mleka) np.
raz tygodniowo.
Istnieje bardzo wiele diet odchudzających.
Jedną z naj starszych jest dieta Bantinga z r.
1863.
W przepisie Bantinga mamy znaczne ograniczenie węglowodanów, sposób ten jest niefizjologiczny i obecnie zarzucony.
Dieta Ebsteina zawiera sporo tłuszczu (85 g), mało węglowodanów i podobnie jak dieta Bantanga wiedzie do zakwaszenia ustroju i do zaburzeń przewodu pokarmowego.
Daleko częściej stosowane są diety Noordena i Umbera.
Dieta według Noordena.
1) Pierwsze śniadanie – szklanka herbaty z cytryną, 80 g chudego mięsa, 40 g chleba z mąki grubego przemiału, 5 g masła.
2) Drugie śniadanie – 1 jajko, 200 mI maślanki; 3) Obiad – 200 ml maślanki, zielone jarzyny, 120 g chudego mięsa, 200 g ziemniaków lub jarzyn, 10 g masła, 200 g owoców, filiżanka czarnej kawy bez cukru; 4) Podwieczorek – filiżanka herbaty z cytryną, bułeczka 20 g; 5) Kolacja – 200 mI chudego mleka, 2 jajka, 20 g grubo mielonego chleba, 200 g owoców.
Dieta ta zawiera 118 g białka, 31 g tłuszczu, 135 g węglowodanów i 1330 kalorii.
Gdy chcemy zastosować większe ograniczenia, podajemy dietę Umbera.
Dieta według Umbera.
1) Pierwsze śniadanie – 200 mI herbaty, 20 ml chudego mleka, 5 g czarnego chleba, 30 g białego sera; 2) Drugie śniadanie – 100 g jabłek; 3) Obiad – 200 g smażonego mięsa, 200 g gotowanych jarzyn, 80 g owoców; 4) Podwieczorek – 150 mI kawy z 20 ml chudego mleka; 5) Kolacja – 100 g mięsa, 100 g jarzyn, 20 g czarnego chleba, 200 mI herbaty, przed snem 100 g owoców
[więcej w: , , ]
[więcej w: cena rezonansu magnetycznego głowy, ile kosztują badania okresowe do pracy, pedodonta warszawa ]